fulltextové vyhledávání

Úvod > Spolky - firmy > Základní škola > 2005/2006

2005/2006

Letní prázdninová školní družina

Pro děti, které nechtěly ukončit školní rok jako ostatní 30. června, byla pořádána akce nazvaná Letní prázdninová školní družina. V letošním roce se ve dnech 3. a 4. července konal její IV. ročník, kterého se zúčastnilo 7 dětí.

Do školy jsme přišli v pondělí po 8. hodině, obtěžkáni batohy se svačinou a oblečením, spacáky apod.

Nejprve jsme si připravili soutěžní papírové košíky na houby, které jsme měli získávat za absolvované hry a soutěže.

Po svačině jsme se vydali do lesa, kde jsme např. hledali hádanky a odpověď na ně zapisovali pomocí šišek a klacíků, dále jsme si museli zapamatovat řadu čísel rozvěšených na stromech a na konci trasy čísla správně zaspat.

Když jsme se vrátili do školy, společně jsme si připravili oběd – gulášovou polévku a palačinky. V průběhu vaření jsme vyráběli motýlky z korálků a po dobrém obědě plnili další soutěžní úkoly.

V 1500 jsme nasedli do autobusu směr Kámen, kde jsme zavítali na koupaliště. Po dvou hodinách řádění ve vodě a na hřišti jsme se pěšky vydali zpátky do Sedletína.

Ve škole jsme si odpočinuli a přesunuli jsme se do nedalekého lesíka, kde jsme si za zpěvu při kytaře opekli k večeři buřtíky.

Když jsme se vrátili z lesa, zahráli jsme si ještě několik her, zatančili si a potom jsme se umyli a zavrtali do připravených spacáků.

To ale nebylo vše, ještě nás čekala stezka odvahy, při které jsme museli po tmě dojít na půdu, kde jsme za svitu svíčky měli nalézt a zapamatovat si jména pohádkových postav. Téměř všichni obdrželi druhý den diplom za odvahu, ovšem kromě Slávka, který usnul hned po uložení, a tak noční hru zaspal.

Druhý den jsme se po probuzení dobře nasnídali, uklidili jsme naše provizorní lože a vyrazili jsme do přírody sbírat další body – houbičky do soutěžních košíků. V lese nás čekala Přírodovědná stezka, kdy jsme poznávali zvířata, a hra na zapamatování co nejvíce obrázků. Ve škole jsme si ještě netradičně zasportovali v tělocvičně. Za zmínku stojí prolézání pavučinou bez dotyku nebo foukání pingpongového míčku určenou drahou.

Konec letní družiny se blížil, a tak nezbývalo nic jiného, než sečíst body, aby mohl být určen vítěz celého dvoudenního soutěžního klání. Při odměňování nikdo nepřišel zkrátka.

S úderem 12. hodiny  začaly prázdniny i nám.

Opékání vuřtů

Na den před vysvědčením jsme naplánovali opékání vuřtů v nedalekém údolíčku, které se po generace označuje jako Koťanov. Počasí nám přálo, nemuseli jsme spěchat, zbyl tedy čas na sportovní soutěže, nejrůznější hry i na zpěv trampských písní. Cesta zpět utekla jako voda, děti totiž poháněla vidina pouťového kolotoče. Jedna jízda zdarma byla výbornou tečkou za příjemně stráveným školním dnem.

Malý školní koncert

Základní škola Sedletín smluvně poskytuje prostory pro výuku hry na hudební nástroje dvěma soukromým učitelům hudby. Paní Kreuzová ze Skuhrova učí děti  hrát na harmoniku a keyboard, pan Ullmann z Havlíčkova Brodu na zobcovou flétnu.

V úterý 28. června se uskutečnil malý školní koncert za účasti veřejnosti, na němž jejich žáci předvedli, co zvládli za pár měsíců výuky. Kromě výkonů našich dětí nás potěšily také skladby, které zazněly v podání harmonik pí Kreuzové a její bývalé kolegyně sl. Slavíkové, dvou čerstvých absolventek konzervatoře.

ZOO Jihlava

V pátek 23. června jsme v časných ranních hodinách vyrazili na výlet do ZOO Jihlava. Sluníčko příjemně vykukovalo, a tak jsme si všechny zvířecí obyvatele jihlavské ZOO náležitě prohlédli. Největší úspěch sklidily asi opičky, od nichž jsme se doslova nemohli odtrhnout. Nezapomněli jsme ani na dětský koutek s houpačkami, prolézačkami, „lanovkou“ a hlavně s tobogánem, který nadlouho zaměstnával naši pozornost. Ještě celí zpocení jsme se občerstvili u McDonald’s a už jsme se vydali na zpáteční cestu. Označování lístků v trolejbuse nám sice dalo trochu zabrat, ale jízda vlakem do Havlíčkova Brodu nám vše vynahradila. Domů jsme dorazili spokojení, plní dojmů a s předsevzetím, že si příští rok tenhle tradiční výjezd s nadšením zopakujeme.

Honba za pokladem

V polovině měsíce června se ve škole na nástěnce objevila výzva pro všechny hledače pokladů. Dozvěděli jsme se z ní, že se v okolí Sedletína nachází ukrytý poklad. Rozhodli jsme se, že nebudeme dlouho otálet a pokusíme se poklad nalézt co nejdříve.

Za den výpravy jsme si zvolili čtvrtek 15. června. V 800 jsme se sešli ve škole, odkud jsme se po důležité poradě vypravili na nelehkou cestu plnou nástrah a překážek.

Byli jsme předem varováni, že v okolních lesích řádí různá havěť, jako jsou hejkalové, loupežníci, darmolezové, bludičky, čerti, čarodějnice a podobné ohyzdy.

My jsme se ale řádně vyzbrojili, a to především dobrou náladou, zdravým rozumem a odhodláním překonat všechny překážky.

Během putování jsme například pomáhali vílám navrátit ztracenou řeč, vymaňovali jsme se ze zajetí od loupežníků. Staré, slepé čarodějnici jsme nasbírali léčivé bylinky pro její kouzelné lektvary a vyzkoušeli jsme si, jaké je to hledat jehlu v kupce sena, respektive sirky v jehličí, které poztrácel trpaslík při rozdělávání ohně.

Vše jsme hravě zvládli, pohádkové postavičky jsme vzali s sebou a nakonec se nám podařilo nalézt i poklad. Jeho první část jsme nalezli podle popisu v dopise umístěném na stromě, o druhou část jsme doslova zakopli při cestě zpět.

Po návratu do školy jsme se o sladký poklad poctivě rozdělili a vše náležitě oslavili šampaňským.

Velká pyžamová párty aneb Den dětí

V pátek 2. června jsme nechali učení doma a ve škole jsme místo do třídy zamířili do tělocvičny, kde se konala „Velká pyžamová párty“.

Oblečeni do pyžam, nočních košilek či jiných spacích úborů jsme celé dopoledne oslavovali Den dětí.

Nechyběla hudba (tu obstarával DJ Křeček v noční košili), tanec (toho jsme se účastnili všichni) a spousta her, za které jsme mohli získat sladkou odměnu.

Soutěžilo se v roztodivných disciplínách, kdy jsme např. zabalovali mumie do toaletního papíru, sbírali poslepu kolíčky navěšené na kamarádovi, zabíjeli krvelační hmyz nebo se účastnili polštářové války. Kromě toho jsme se naučili tanec pracovně nazvaný „Praní prádla“ a také jsme si zatančili s koštětem. Na píseň „Mašinka“ jsme objeli ve vláčku celou školu.

Na závěr pyžamové párty jsme jako dárek dostali balíčky sladkostí a rozešli se domů sdělit dojmy z předešlé oslavy.

Školní výlet

19. květen jsme si předem určili za den našeho školního výletu. Cílem naší cesty bylo poznat krásy hlavního města Prahy.

Vykukující sluníčko zvěstovalo pěkné počasí, které kazil jen občasný závan silného větru.

V 700 ráno jsme se usadili do autobusu a přes  dvě hodiny trvající cesta uběhla jako mávnutím kouzelného proutku.

První naší zastávkou byla hvězdárna v Ďáblicích, kde jsme shlédli poutavý příběh o vzniku Země a dalších vesmírných těles. Poté jsme měli možnost prohlédnout si velké dalekohledy  a jedním z nich pozorovali slunce.

Po nákupu suvenýrů hlavně děti propátraly skalnaté okolí hvězdárny a pěkným výhledem.

Autobusem jsme dojeli na Letnou, odkud jsme se metrem přepravili na Staré Město. Na Staroměstském náměstí jsme obdivovali především orloj, který odbíjel pravé poledne. Přes Karlův most jsme se dostali k dalšímu cíli našeho programu, k Muzeu voskových figurín. Ve strašidelné atmosféře jsme se seznámili např. s Karlem IV. a jeho ženami,  v hospůdce nás vítal Švejk, Libuše věštila slávu Prahy, ale největší zájem sklidil mohutný Golem.

Potom jsme došli k nástupišti lanové dráhy, která nás přepravila na Petřín. Petřínskou rozhlednu jsme si prohlédli jen zezdola, ale návštěvu zrcadlového bludiště jsme si ujít nenechali. Když se v něm děti dostatečně vyřádily, občerstvili jsme se u nedalekých kiosků.

Po chvíli odpočinku jsme sešli z Petřína k Pražskému hradu. Odtud jsme po nezbytném focení se s hradní stráží doputovali zpět k autobusu.

Na cestu z Prahy k domovu jsme se vydali kolem osmnácté hodiny.

Výlet se vydařil a nikdo jistě nelitoval, že se  s námi na prohlídku Prahy vypravil.

Výstava „Dospělí dětem“

Každoroční akce „Dospělí pro radost dětem“ v Havlíčkově Brodě začala průvodem  pohádkových bytostí v pondělí 8. května.

Společně se ZŠ Skuhrov jsme obdrželi vstupenky na divadelní představení konané v pátek12. května od 1000  hodin.

Na výlet do Brodu jsme se autobusem vydali po osmé hodině, abychom si v klidu stihli prohlédnout výstavu dětských výtvarných prací, na které jsme měli i vlastní výtvory. Obrázky našich žáků s názvem „Pohádkový podzim“ získaly ocenění.

Po shlédnutí výstavy nám nezbývalo nic jiného, než usednout na pohodlné židličky ve velkém sále KD Ostrov a nechat se unášet příběhem obyvatel květinového paloučku v příběhu nazvaném „Ham pohádka“.

Velikonoční výtvarná dílna

O velikonočních prázdninách (tedy 13. a 14. dubna) probíhala ve Školní družině v Sedletíně „Velikonoční výtvarná dílna“, které se zúčastnilo 11 dětí. Ty se sešly v

8 hodin ráno a pod vedením vychovatelky do 12.30 vytvářely jarní a velikonoční výrobky.

Velikonoční atmosféru jsme naladili už v průběhu středečního odpoledne, kdy jsme pod vedením pana Milana Bělohlávka z Jilmu pletli velikonoční pomlázky. Tímto mu děkujeme za ochotu a čas, který nám věnoval.

Ve čtvrtek si děti nabarvily a nazdobily květináče, do kterých poté vyrobily kuřátko z vařečky a vyfouknutého vajíčka. Dalším výrobkem byla zaječí rodinka z barevných čtvrtek.

V pátek se děti mohly pochlubit zajíčkem z květináčku, slepičkou ze sena, stojánkem v podobě zajíce s velikonoční kraslicí a velikonočním přáním vytvořeným ubrouskovou technikou.

Během jednotlivých výtvarných činností zbyl čas i na různé hry a sportovní vyžití.

Akci jsme zakončili 2 soutěžemi, kdy proti sobě stanulo družstvo děvčat a družstvo chlapců.  Jejich zápolení v nalévání vody lžící do plastikové lahve a hudební soutěžení skončilo nerozhodně, takže si sladkou odměnu zasloužili všichni.

Šíleně smutná princezna

Na sobotu 8. dubna jsme naplánovali zájezd na pohádku Šíleně smutná princezna do Horáckého divadla v Jihlavě. Děti i jejich rodiče přivítalo krásné prostředí Velké scény a mohli se nerušeně ponořit do děje. Muzikálová  podoba představení umožnila zařazení mnoha melodií známých ze stejnojmenné televizní pohádky, a tak po půldruhé hodině opouštěli svá sedadla usměvaví diváci, které jemný humor, hudba i nezbytné vítězství dobra nad zlem pohladilo po duši.

Pohádková noc 2006

Na pátek 31. března 2006 připadla celorepubliková akce nazvaná „Noc s Andersenem“. I naše škola nezůstala pozadu a III. ročníku pohádkové noci se zúčastnilo 26 dětí.

Noc plná pohádek začala tradičně za 5 minut 7 večer, kdy jsme se po přivítání usadili na koberec a o 5 minut později upřeli své zraky na příběh Karafiátových Broučků v rámci televizního Večerníčku. Poté jsme si připravili čepice z novin, nezbytnou rekvizitu pro píseň „Večerníček“ od Karla Černocha.

Následovaly pohádky čtené, pouštěné na videu a především pohádky hrané, kdy hlavní postavy ztvárnily samy děti. formou improvizace, kdy uměly pouze svůj text, ale neznaly celou pohádku.

Mezi jednotlivými příběhy probíhaly soutěže o sladké ceny.

Také měli účastníci „Pohádkové noci“ za úkol výtvarně ztvárnit „Lesního krále“ ze stejnojmenné pohádky nebo si vyrobit masku bobra, kterou jsme později použili při nácviku písně „Když jde malý bobr spát“.

Dalším bodem programu byl zpěv trampských písní, kdy se o hudební doprovod na kytaru postarala Iva Ledvinková ml.

Večer rychle ubíhal, a tak jsme se do spacáků dostali chvíli před půlnocí. Před tím jsme ještě shlédli příběh Včelích medvídků.

Po probuzení do aprílového rána nezbývalo nic jiného než zabalit spacáky a karimatky a rozejít se domů. Za rok při „Pohádkové  noci“ nashledanou.

Malování na tmu

V úterý 14. března jsme navštívili v KD Ostrov Havlíčkův Brod  představení Malování na tmu v podání pražského divadla METRO. Černé divadlo herce, malíře a grafika Františka Kratochvíla nás zavedlo do světa fantazie a humoru  a rozesmálo malé i velké diváky. Zajímavý byl i samotný závěr vystoupení. Herci zopakovali část představení při osvětlení, aby děti mohli odhalit princip černého divadla a seznámit se tak s ojedinělou, dokonce celosvětově patentovanou technikou. Jako třešnička na dortu byla některým dětem dána možnost vstoupit na jeviště a stát se na chvíli hercem vodícím světélkující rybičky. To jen umocnilo příjemný zážitek z vystoupení a dobrou náladu, kterou celé představení navodilo.

Pohádka "Sněhová královna"

Společně se ZŠ Skuhrov jsme dne 26. 1. 2006 navštívili v KD Ostrov Havlíčkův Brod divadelní představení „Sněhová královna“, nastudované na motivy pohádky H. CH. Andersena. Pohádku nám předvedli herci divadelní společnosti Adivadlo z Havlíčkova Brodu. Krásný zážitek z pohádky nám nezkazila ani sněhová kalamita a autobus ZOD Kámen nás bez větších problémů dopravil do Havlíčkova Brodu i zpět.

Vánoční ohlédnutí v ZŠ Sedletín

Oslavit příchod vánočních svátků a konec roku 2005 tradiční vánoční besídkou přišlo 22. prosince do Základní školy v Sedletíně mnoho příbuzných, známých a přátel. Naši žáci se jim za jejich přízeň odměnili pestrým programem.

Příjemné dopoledne odstartovali tanečním vystoupením starší chlapci na píseň Divá Bára od skupiny Kabát. Po veršované pohádce O chytrém Budulínkovi v podání našich nejmenších se nenechala zahanbit děvčata ze 4. a 5. ročníku a předvedla také své taneční umění za doprovodu písně od skupiny Holki.

Program byl prostoupen vánočními koledami, k nímž hudební doprovod obstarali nejen hudebníci z řad našich žáků, ale především bývalá žákyně Marie Ledvinková.

Další součástí programu byla pohádka Ptačí pírko a Babiččina pohádka, v níž jsme navštívili čtyři roční období. V rámci této pohádky zatančili prvňáčci, druháci a třeťáci na písně Pavla Nováka. Nejdelší zastávku jsme učinili v zimním období, odkud jsme se dostali až k samotnému vánočně laděnému závěru.

Po rozloučení se všemi návštěvníky jsme se odebrali do vedlejší třídy, ve které na nás čekal rozzářený vánoční stromeček se spoustou dárků. Po slavnostní hostině se děti nejdříve těšily z obdržených dárečků od svých kamarádů a poté se pustily do rozbalování dárků pro školní družinu. Nakonec nezbývalo nic jiného, než si popřát pěkné vánoční prázdniny a rozloučit se. Oslava Vánoc se opravdu vydařila.

Pro velký zájem ze strany veřejnosti jsme 19. ledna připravili poupravenou reprízu představení nazvanou Pohádkové odpoledne.

Děkujeme Vám všem, kteří jste si udělali čas a potěšili nás svou návštěvou na těchto akcích.

Mikulášská nadílka

V pondělí 5. prosince jsme pro žáky připravily mikulášskou nadílku. Děti se již dlouho dopředu dohadovaly, kdy Mikuláš s čerty přijdou, usuzovaly podle loňského roku, že na ně budou čekat ráno v jídelně při příchodu do školy. Další zvažovanou možností bylo usídlení pekelníků na půdě, jak tomu bylo předloni. Ale neměli pravdu ani jedni, ani druzí. Čerti se na ně náležitě připravili a svá pekelná rejdiště vybudovali v kabinetech přilehlých třídám. 2 party čertů s Mikulášem čekaly od brzkého rána na příchod dětí co nejtišeji a s úderem 8. hodiny vyrazily „na lov“. Postupně čerti odváděli či odnášeli děti do pekelných místností, kde na ně čekal Mikuláš se sladkými dárečky za pěknou básničku či písničku. Celá akce nakonec dopadla úspěšně pro naše žáky, žádný se do pekla nedostal, ač někteří měli namále.

Vánoční pohádka

V pondělí 28. listopadu jsme společně se ZŠ Skuhrov zhlédli Vánoční pohádku Divadélka Mrak v KD Ostrov Havlíčkův Brod. Tradiční příběh  souboje dobra a zla zkrásněl vánoční scenérií a koledy, které si herci společně s dětmi zazpívali v samém závěru, umocnily příjemnou atmosféru celého představení.

Plavecký výcvik

Od září do listopadu absolvovali všichni žáci ZŠ Sedletín 10 dvouhodinových lekcí plaveckého výcviku v bazénu v Havlíčkově Brodě. 3. a 4. ročník byl zařazen do povinné plavecké výuky, 5. ročník se zúčastnil zdokonalovacího plaveckého výcviku a naši nejmladší, tj. 1. a 2. ročník, si své první dovednosti osvojovali v předplaveckém výcviku. Závěrečné soutěže jasně ukázaly,  jaký pokrok díky dobré práci plaveckých instruktorů udělalo každé z dětí. Obdržené diplomy a medaile byly krásnou tečkou za touto akcí, která naše žáčky již tradičně provází v prvních měsících nového školního roku.

Návštěva v brusičské dílně

Druhý den školního roku si všichni žáci prohlédli brusičskou dílnu manželů Souškových v Sedletíně. Exkurze se opravdu vydařila, vždyť  každý si pod trpělivým vedením paní Souškové vybrousil několik hvězdiček na předem připravené tabulky skla. Velice zajímavé také bylo vidět zkušené brusiče při práci  - jak při broušení na diamantu, tak  při matování skla. Na závěr čekalo děti sladké překvapení v podobě lízátka s píšťalkou.

Slavnostní otevření herny ŠD

Hned 1. září odpoledne byla slavnostním přípitkem dětským šampaňským otevřena herna školní družiny. Bývalý kabinet získal vymalováním pastelovými barvami, výrazným nátěrem skříní a židliček a novou výzdobou laděnou do modrožluta zcela novou tvář. Díky práci slečny Krajíčkové (vychovatelky ŠD) bude svou útulností a přitom veselou pestrostí lákat malé návštěvníky.

Začal nám nový školní rok

1. září 2005 zasedlo do lavic ZŠ Sedletín 23 žáků.  Zatímco starší děti se vrátily po dvouměsíčních prázdninách plny dojmů a s radostí sdělovaly své zážitky spolužákům i třídním učitelkám, pro 4 prvňáčky byl tento den opravdu slavnostní. V doprovodu maminek poprvé překročili práh školy jako školáci a nám nezbývá než jim popřát, aby se jim mezi námi líbilo a přicházeli do školy se stále stejným nadšením.